Італія зробила важливий крок назустріч реалізації мети, вперше поставленої тисячі років тому. У серпні 2025 року уряд країни разом із фірмою Webuild оголосив про фінальне затвердження планів з будівництва найдовшого підвісного мосту у світі. Міст Ponte Stretto Messina завдовжки понад три кілометри простягнеться над Мессінською протокою, вперше забезпечивши пряме транспортне сполучення між островом Сицилія та материковою Італією.
Завершення монументального проєкту вартістю 15,6 мільярда доларів заплановано на 2033 рік, однак як критики, так і особливості середовища регіону можуть значно ускладнити його реалізацію. В основі задуму не надто велика відстань між островом та Апеннінським півостровом, проте протягом тисяч років покоління людей були змушені долати Мессінську протоку по воді. Згідно з історичними записами, перші думки про будівництво моста, який з’єднав би острів з материком, з’явилися ще за часів Стародавнього Риму, але їх так і не було втілено у життя. Сьогодні найпростішим та найшвидшим методом пересування між берегами є 30-хвилинні поромні рейси, які щоденно долають протоку.
Міст Ponte Stretto Messina завдовжки 3,6 км не лише значно скоротить час у дорозі, але й дозволить диверсифікувати шляхи перетину протоки, знизивши навантаження на пороми. Дизайн Webuild передбачає будівництво трьох автомобільних смуг, по одній службовій смузі з обох боків, а також двосмугове залізничне полотно – все в межах прольотів завширшки майже 60 метрів. Підвісна опора моста буде представлена парою веж заввишки майже 400 метрів, що приблизно дорівнює висоті Емпайр-Стейт-Білдінг. Два канати завширшки 1,2 метра з’єднають вежі та дорожнє полотно за допомогою 44 323 сталевих тросів. За оцінками інженерів, після завершення будівництва міст Ponte Stretto Messina зможе пропускати в середньому 6000 автомобілів на годину та до 200 поїздів на день.
За словами CEO Webuild П’єтро Саліні, цей проєкт стане одним з найскладніших інженерних викликів у світі. Втім, складнощі очікують його не лише на інженерному рівні. Проєкт Ponte Stretto Messina перебуває на етапі опрацювання вже понад 50 років, і кожна спроба його реалізації провалювалася з різних політичних або економічних причин, як-от побоювання щодо нестримної корупції на тлі постійної присутності та впливу сицилійської та калабрійської мафії у справах регіону. Місцеві політики також висловлюють стурбованість щодо далекосяжних наслідків втілення проєкту для громади, адже цей «суперечливий» міст відбере на себе гроші, які можна було б спрямувати на організацію публічного транспорту, модернізацію інфраструктури, безпеку шкіл та охорону здоров’я. До того ж опозиційні групи на кшталт калабрійського комітету No To The Bridge стверджують, що технічні плани мосту потребують перегляду. Найбільше їх непокоять потреби проєкту у воді: будівництво вимагає мільйони літрів води, що є критичним для регіону, який часто страждає від посухи.
Не менш суттєвими перешкодами до реалізації проєкту є екологічні та логістичні питання. Насамперед головною причиною, чому Італія досі не збудувала міст через Мессінську протоку, є сейсмічна активність регіону – найвища у Середземномор’ї. Водночас протока часто піддається дії потужних вітрів. І врешті, протока є важливим вузлом промислового судноплавства, тож будівництво моста суттєво ускладнить пов’язані з цим процеси. Однак Webuild, схоже, не особливо стурбована цими проблемами. На сайті компанії зазначено, що підвісні мости є найбільш сейсмічно надійними спорудами, оскільки гнучка конструкція робить їх менш чутливими до землетрусів. На користь цього аргументу працюють аналогічні структури, збудовані у ще більш сейсмічно активних регіонах на кшталт Каліфорнії, Туреччини та Японії.
Джерело зображень: Webuild