У 2022 році художник та фотограф Трістан Дюк вирушив на Шпіцберген, щоб створити лінзи для камери з уламків чистого арктичного льоду.
Льодовиковий лід утворюється в результаті накопичення та ущільнення снігу протягом тисячоліть. Із підвищенням тиску кристалічні шари згладжуються, перетворюючись на одну з найпрозоріших речовин у природі. Ця природна алхімія та усвідомлення того, що кліматичні зміни призводять до пришвидшеного танення льодовиків надихнули 44-річного Трістана Дюка створити «натуральний» фотооб’єктив зі справжнього арктичного льоду. За словами художника, його раптом охопило відчуття тривоги, тому він захотів зафіксувати льодовики Арктики крізь їхнє власне «око» – немов автопортрет. Ця поетична ідея виникла у 2018 році, і Трістан одразу почав вивчати кристалічні та рефракційні властивості льоду, розуміючи, що його очікують надзвичайні технічні та інженерні виклики.
Художник використовував програмне забезпечення візуального програмування для симуляції того, як світло рухається крізь лід, та наполегливо оптимізував цільову форму лінзи з льоду. Згодом він навчився виготовляти льодяні лінзи у власному морозильнику, і на їхній основі розробив форми та інструменти, які б дозволили перетворити арктичний лід на лінзу вже в Арктиці без додаткового охолоджувального обладнання. Дюк також створив спеціальну камеру, яка б могла працювати з ковзкими брилами льоду, що поступово тануть та затоплюють її нутрощі.
У квітні 2022 року Дюк нарешті вирушив на Шпіцберген з сотнями кілограмів обладнання, включно із гігантським наметом-камерою та формами, за допомогою яких він перетворював лід на лінзи. Він наважився на цей проєкт навіть не знаючи, чи вдасться йому знайти достатньо чисті та прозорі льодяні брили. Намет функціонував як величезна камера-обскура: розміщуючи шматок льоду розміром з долоню у спеціальний проріз у стіні, художник отримував проєкцію ландшафту всередині намету. Отримані проєкції він закарбував за допомогою спеціальних гігантських негативів 1,2 на 2,5 метра. Перші фотографії виходили навіть чіткішими, ніж Трістан очікував, але з часом танення льодовикової лінзи створювало ефект, схожий на погляд на світ навколо крізь сльози.
Згодом художник також відправився у подорож американським Заходом, щоб задокументувати контраст між холодною величчю Арктики та світом, охопленим вогнем. Створюючи лінзи з місцевого льоду, Дюк фотографував лісові пожежі та їхній вплив на екосистеми й інфраструктуру. Хоча нічого не здається більш далеким від крижаних ландшафтів, у яких народився оригінальний льодовий проєкт, у контексті глобальної кліматичної кризи їхній зв’язок є очевидним.
Автор фото: Tristan Duke