В середині вересня 27-річна аспірант Джейн Сюе влаштувала свого дворічного самоїда OK працювати. Працедавцем собаки стало собаче кафе у місті Фучжоу, що на південному сході країни. Зоокафе – дуже популярний та стрімко зростаючий бізнес в Китаї, в якому тепер і домашні улюбленці можуть заробити собі на смаколики: цей феномен також набирає популярності та навіть отримав назву – Zhengmaotiaoqian.
Термін Zhengmaotiaoqian перекладається як «зароби грошей на перекус». Ідея цього феномену полягає у тому, що домашні улюбленці – переважно коти та собаки – буквально працюють в зоокафе протягом кількох годин або навіть цілого дня, а потім повертаються додому до своєї родини. Зоокафе – це бізнес, концепція якого зводиться до спеціально облаштованого приміщення, в котрому відвідувачі можуть контактувати з тваринами за певну плату. Це може бути погодинна плата за перебування в закладі або купівля їжі в кафе. Перші такі заклади з’явилися в Тайвані та Японії, де немало людей дуже люблять домашніх тварин, але не мають змогу їх завести. Втім, така концепція накладає обов’язок про постійне піклування про багатьох жителів кафе на його власника. Zhengmaotiaoqian дозволяє підтримувати формат зоокафе, власникам якого не треба доглядати велику кількість тварин 24/7.
За словами Джейн, перебування в зоокафе – це перший підробіток OK, але вона дуже рада такій можливості провести час з іншими собаками, погратися та познайомитися з новими людьми. Раніше Сюе дуже хвилювалася, залишаючи OK вдома наодинці, бо їй було нудно та одиноко. До того ж ця робота дозволяє Джен та її партнеру економити на кондиціюванні. Через власну роботу їм нерідко доводиться залишати собаку вдома навіть на вихідних, а у літню спеку в Фучжоу охолоджувати приміщення доводилося цілодобово, тож комфорт тварини виливався у копійку. Тепер OK навіть має власний дохід, коли її господарям доводиться відлучитися з дому у справах.
Яку ж зарплатню отримують працюючи домашні улюбленці? Останніми місяцями в китайській соціальній мережі Xiaohongshu власники зоокафе публікують оголошення про прийом на роботу, а власники тварин пропонують резюме своїх улюбленців. Наразі в Китаї зареєстровано понад 4000 закладів такого типу, та їхня кількість постійно зростає, як і попит на хвостатих працівників.
Так, в одному з вірусних постів у Xiaohongshu господар кафе розповів, що один із його постійних працівників сіро-білий кіт Datou отримує зарплатню у вигляді п’яти банок котячого корму “після податків”. Хазяїн іншого закладу повідомив про відкриття набору здорових та добре вихованих котів, які отримуватимуть смаколики у якості плати під час перебування в кафе та знижку 30% на відвідування для друзів їхніх власників. Самоїд OK працює у кафе під назвою Yezonghui в Фучжоу та також отримує смаколики. За словами Сюе, їй дивом вдалося влаштувати свого улюбленця на роботу з першого інтерв’ю. Але останнім часом навіть на цьому ринку праці з’явилася неабияка конкуренція, і далеко не всі кандидати так просто отримують місце в зоокафе. Експерти зазначають, що феномен Zhengmaotiaoqian є одним з наслідків рекордно низької народжуванності в Китаї: очікується, що до кінця року кількість домашніх тварин в китайських сім’яї перевищить кількість дітей.