Zeiss вже багато років постачає різноманітні оптичні компоненти NASA та ESA: лінзи для James Webb Space Telescope місячні камери для місії Apollo та багато іншого. Тепер компанія розширює свою діяльність, охоплюючи не лише космічні апарати, але й літаки. Так, у нещодавньому анонсі вона повідомила про створення систем голографічного розумного скла Multifunctional Smart Glass для комерційної авіації.
Нова продукція Zeiss стала частиною виставки Aircraft Interiors Expo 2025, що проходить в Гамбурзі від 8 до 10 квітня. Найближчими роками компанія сподівається нарешті перебратися з шоурумів до реальних літаків. Системи Multifunctional Smart Glass являються собою комбінацію мікро-оптичних структур та голографічних оптичних компонентів. Вони можуть поєднуватися у прозорі вікна, наприклад, в ілюмінатори в комерційних літаках, що транслюватимуть інформацію про політ, географічне розташування борта на мапі тощо. Їх також можливо інтегрувати у стіни, перетворюючи непрозорі перебірки салону в інтерактивні цифрові поверхні, взаємодіяти з котрими можна завдяки безсенсорним голографічним «кнопкам», що реагують на дотики з допомогою ультрафіолетових та інфрачервоних сенсорів. Такі перебірки є не лише функціональними, але й легкими, завдяки чому можна знижувати вагу літаків, сприяючи скороченню витрат палива та зменшуючи обсяги шкідливих викидів.
Zeiss не обмежує потенціал розумного скла Multifunctional Smart Glass використанням в салоні літаків. Компанія також активно випробовує цю технологію у якості HUD – постійних прозорих дисплеїв доповненої реальності – як альтернативу традиційному вітровому склу в різних типах літаків. Розумне скло послуговуватиметься комплексом інфрачервоних та мікрохвильових камер та сенсорів для збору даних про навколишнє середовище та стан літака для передачі їх безпосередньо в поле зору пілотів. Завдяки подібним системам пілоти матимуть змогу отримувати актуальну інформацію про перебіг польоту, не відриваючи погляд від того, що відбувається навколо.
Згідно з анонсом на сайті компанії Zeiss, під час польоту численні системи виконують моніторинг ситуації для асистування пілотам та часткової або повної автоматизації різноманітних процесів. Інтеграція систем Multifunctional Smart Glass у вітрове скло літаків різного класу дозволила б перетворити його у HUD-дисплей доповненої реальності, що став би надзвичайно цінним інструментом підвищення безпеки польотів – особливо в умовах обмеженої видимості: під час нічних рейсів, в тумані або за складних погодних умовах. Це допомогло б знизити ризик аварійних ситуацій, а також зменшити кількість непотрібних змін маршруту, затримок, перенесення та скасування рейсів.
Джерело зображень: Zeiss