Бамбук є одним з найважливіших ресурсів китайської промисловості та глобального експорту країни. Бамбукову промисловість Китаю оцінюють у 76 мільярдів доларів, а екологічність, швидкість росту та надзвичайні фізичні характеристики роблять цю траву корисною в численних галузях. Можливості її використання виходять за звичні межі: це не просто їжа для панд чи людей або екологічна альтернатива пластику, але й дуже перспективний будівельний матеріал, що доводить існування моста Гонконг — Чжухай — Макао.

Згадуючи про бамбук, ви навряд чи якось пов’язуєте його із найдовшим у світі морським мостом Гонконг — Чжухай — Макао протяжністю 55 км, що перевозить до 150 000 пасажирів щоденно. Найімовірніше у ваші уяві виникнуть чарівні панди, адже ця трава складає до 99% їхнього раціону. Велика панда з’їдає до 38 кг бамбуку щоденно – листя, стеблів, пагонів тощо. Тож дуже доречно, що бамбук є одним з найшвидше зростаючих та стійких видів рослин у світі: наприклад, різновид мосо може виростати на 91 см на день.

Всупереч зовнішньому вигляду бамбукових, ці рослини не є деревами: це багатовічні вічнозелені злакові або просто трава – й дуже міцна. Волокна бамбуку є міцнішими на розрив за вуглецеву сталь, з якої виготовляють деталі для авто або профілі конструктивних елементів. До того ж його міцність на стиск є вищою, ніж в бетону – приблизно 7000 psi проти 4000 psi. Водночас за неймовірної міцності рослина зберігає чудову пружність та еластичність, отже, вона може витримувати значне згинання та деформацію перш ніж почати розколюватися. І нарешті, ця трава є дуже легкою. Так, це універсальний матеріал, що за збігом обставин також є улюбленим смаколиком для панд.

Унікальні властивості роблять бамбук надзвичайно перспективним будівельним матеріалом, що також підходить для облаштування інфраструктури морських мостів, як то найдовший у світі морський міст Гонконг — Чжухай — Макао, будівництво котрого було завершено у 2018 році. Він стоїть в дельті річки Чжуцян та сполучає Гонконг з особливим адміністративним районом Макао та провінцією Гуандун, скорочуючи звичний час дороги на 160 км. Штучний острів, що поєднує сегмент моста з підводним тунелем та витримує увесь активний щоденний трафік, має в своїй основі композитні панелі на основі бамбуку. Панелі загальною площею 20 000 м2 витримують найтяжчі природні умови: постійний контакт з морською водою та безжалісним сонцем, а також періодичні тайфуни. Втім, навіть через 7 років після завершення будівництва ці високоміцні екологічні елементи вправно витримують випробування часом та погодою.

У 2023 році Китай ініціював трирічний план із просування бамбуку замість пластику з метою зменшити обсяги пластикових відходів завдяки підвищенню використання бамбукових матеріалів у різних галузях на 20% до 2025 року. Роль, яку бамбук зіграв у проєкті моста Гонконг — Чжухай — Макао, є відображенням активного розвитку індустрії бамбукових композитів на ринку Китаю. Завдяки використанню адгезивних матеріалів із низьким вмістом альдегідів / фенолу та ефективних піролітичних методів для очищення матеріалу від домішок бамбук зберігає целлюлозну структуру, забезпечуючи стійкість та довговічність композитів.