Японці створили дрон-блискавковідвід

Токійський техногігант Nippon Telegraph and Telephone повідомив про створення першого у світі безпілотного літального апарата, здатного провокувати та відводити удари блискавки. Ніби летючий блискавковідвід, цей дрон може викликати на себе грізні електричні розряди з-під грозових хмар та поглинати їхню неймовірну енергію, не зазнаючи при цьому значної шкоди.

Great Discoveries Channel

Телекомунікаційна компанія Nippon Telegraph and Telephone (NTT) не лише надає телекомунікаційні послуги для всієї Японії (і навіть за її межами), але й проводить численні дослідження в галузях сервісних інновацій, інформаційних мереж, фундаментальної науки та технології, фізики та інформатики, інформаційної безпеки, інформатики медицини та охорони здоров’я. На жаль, поки що її заяви про дрон-блискавковідвід не було рецензовано. Але, якщо презентована NTT концепція є близькою до правди, ця технологія теоретично могла б захистити міста та інфраструктуру від ударів блискавки. Щохвилини приблизно 6000 розрядів влучають в землю по всьому світу. Заряду кожної з них вистачає, аби призвести до пожеж та руйнувань в екосистемах та населених пунктах, стрибків напруги, що можуть спричинити масштабні перебої в електромережі, розплавити проводку, пошкодити електронні системи та пристрої без можливості ремонту. Хоча встановлення блискавичників на будівлях забезпечує певний захист від подібних сценаріїв, експерти NTT вже багато років працюють над кращим рішенням для захисту свого комунікаційного обладнання.

Японці створили дрон-блискавковідвід
NTT
NTT

Їхній дрон, можливо, виглядає не дуже великонадійно, але компанія стверджує, що цієї зими вона вже випробувала прототип в Північній півкулі під справжньою грозовою хмарою. Коли шторм наближався до гірського регіону Японії в префектурі Сімане 13 грудня 2024 року, дрон-блискавковідвід NTT піднявся до хмари на висоту 300 метрів, несучи за собою струмопровідний дріт. Цим дротом апарат було під’єднано до перемикача на землі. При вмиканніі перемикача відбувся сплеск енергії, який заземлив дрон та збільшив силу його електричного поля, що спровокувало розряд блискавки та привабило її до захисної оболонки дрона. Після удару безпілотник продовжив міцно триматися в повітрі, однак покриття його захисної клітки дещо розплавилося.

Японці створили дрон-блискавковідвід
NTT
Японці створили дрон-блискавковідвід
NTT

До речі, вже не вперше вчені намагаються шукати альтернативи для відвертання енергії блискавок від важливих інфраструктурних об’єктів. Наприклад, у Швейцарії проєкт Laser Lightning Rod досліджує потенціал використання лазерного блискавковідвода, який стимулює розряд з допомогою променя лазерного випромінювання. Величезний генератор розмістили в Альпах на вершині гори Сентіс, де фіксується найбільша кількість блискавок в Європі. Лазерний промінь формує іонізований канал, що слугує продовженням металевого блискавичника, встановленого на вершині телекомунікаційної вежі. За задумом дослідників проєкту, він має полегшувати «стікання» енергії блискавки з лазера на металеву конструкцію.

TRUMPF / Martin Stollberg

На відміну від лазера, дрон-блискавковідвід, який притягує на себе потужний розряд, повинен мати певний захист від цієї енергії. Для цього вчені оснастили його металевою кліткою Фарадея, яка проводить електроенергію навколо девайса, знижуючи електромагнітні перешкоди. У лабораторних випробуваннях дослідники били дрон штучною блискавкою, що є уп’ятеро потужнішою за природну, і апарат залишався переважно неушкодженим. З його допомогою NTT прагне захистити міста, інфраструктуру та людей від пошкоджень блискавкою через прогнозування місць, найбільш схильних до ударів, стимулювання та безпечне відведення розрядів від потенційного місця ураження. Тропічні країни найсильніше страждають від електричної грозової активності, а нещодавні дослідження вказують на те, що ситуацію погіршує забруднення повітря та кліматичні зміни. Тому новітні технології, здатні знизити шкоду від електроактивних штормів, є дуже затребуваними.

 
Втім, в NTT не планують зупинятися на цьому, і дослідники компанії вже шукають шляхи, які б дозволили не лише відводити розряди від інфраструктури, але й збирати їхню енергію. На жаль, наразі такі ідеї є виключно теоретичними, адже ще не існують акумулятори, які могли б прийняти такі обсяги енергії та повільно вивільнити її до мережі.

Поділитися в соцмережах

Залишити відповідь