На тлі стрімкого зростання популярності електромобілів збільшується і кількість людей, які раптово виявили, що сильніше відчувають захитування в електромобілях, ніж у традиційних бензинових або дизельних автомобілях. У соціальних мережах повно історій від спантеличених користувачів та насторожених запитань від потенційних покупців. Ці анекдотичні спостереження підтверджують і дослідження, які надають наукове пояснення того, чому хвороба руху може бути більш вираженою саме в автомобілях з електричними двигунами.

Захитування або хвороба руху – це хворобливий стан, який виникає від невідповідності між різними сенсорними сигналами, які мозок отримує одночасно під час руху тіла. Зокрема, це трапляється, коли внутрішнє вухо, яке допомагає контролювати рівновагу, очі та тіло надсилають суперечливу інформацію до мозку. Коли сили руху, оцінені або передбачені мозком, відрізняються від того, що відчувається насправді, відбувається «нейронний конфлікт». Під час руху автомобілем через роботу двигуна, нерівності дороги, повороти тощо на тіло діють сили у різних напрямках: вертикально, в бік, у напрямку руху, обертання. Якщо ці стимули впливають на мозок достатньо довго, щоб перевищити поріг для запуску вегетативних реакцій організму, людина може відчувати запаморочення, нудоту, головний біль, втому, втрату апетиту тощо.

Вчені зазначають, що симптоми заколисування можуть проявлятися як у водія, так і у пасажирів електромобілів. За словами аспіранта Уільяма Емонда, який досліджує явище хвороби руху в Технологічному університеті Бельфор-Монбельяр, більш відчутне захитування та збільшення випадків прояву цього стану може бути спричинене браком у людини попереднього досвіду користування транспортним засобом такого типу. Іншими словами: мозок не може точно оцінити сили, які діють на тіло під час руху, оскільки покладається на попередній досвід користування автомобілями з традиційними бензиновими або дизельними двигунами.

Хоча сьогодні персональний електротранспорт розвивається дуже активно, машини з двигунами внутрішнього згоряння все ще домінують у повсякденні. Більшість з нас мають набагато довшу історію взаємодії зі звичайними автомобілями, тож нашому організму потрібно більше часу, аби адаптуватися до змінених умов їзди. Якщо людина більшу частину свого життя провела за кермом або в пасажирському кріслі машини з ДВЗ, її мозок очікує прискорення, покладаючись на інші контекстні «підказки»: збільшення обертів двигуна, вібрації тощо. У електромобілях мозку бракує цих елементів, тож зміна швидкості виявляється для нього менш очікуваною.

Ці спостереження звичайних користувачів та вчених підтверджує низка досліджень. Так, один експеримент, проведений ще у 2020 році, виявив, що відсутність звуку двигуна може бути одним з головних чинників, що сприяють посиленню симптомів захитування. Інше дослідження від 2024 року знайшло чітку кореляцію між специфічною вібрацією сидінь електромобілів та вираженістю проявів хвороби руху. Науковці стверджують, що дуже значним чинником є наявність функції рекуперативного гальмування, завдяки якій двигун перетворює кінетичну енергію гальмування на електроенергію. Як наслідок, гальмування відбувається більш плавно, але нерідко в межах меншого гальмівного шляху, що є дуже незвичним для людей, які раніше користувалися автомобілями без такої функції.

Здатність передбачити рух транспортного засобу є важливим інструментом протистояння симптомам хвороби руху. Саме тому водії набагато рідше відчувають її прояви. Хоча багато людей страждають від захитування і у звичайних автомобілях, електромобілі дають тілу людини набагато менше «підказок» щодо подальшого напрямку руху та прискорення. Так, через дуже виражену розбіжність між очікуванням та фактичним переживанням руху набагато більше людей відчувають заколисування в морі або в умовах невагомості. Оскільки популярність електромобілів продовжує зростати, деякі дослідники вже перебувають в пошуках методів зниження проявів хвороби руху, специфічних саме для цього типу транспортних засобів. Наприклад, в низці досліджень вчені дійшли висновку, що полегшити перебіг хворобливого стану можуть додаткові візуальні сигнали на екранах або в освітленні автомобіля, а також «підказки» у вигляді вібрацій, які зможуть попередити мозок пасажира про зміну характеру руху.