23 грудня стартували історичні перемовини між Honda Motor та Nissan Motor про майбутнє злиття для створення єдиного японського автомобільного холдингу до 2026 року. Такий крок стане рішучим поворотом в історії японської автоіндустрії в протистоянні китайським виробникам електромобілів.
Злиття Honda та Nissan дозволить створити третю за обсягом продажів автомобільну групу у світі після Toyota та Volkswagen. Це рішення також надасть компаніям ресурси та можливості, щоб витримати конкуренцію із Tesla та більш спритним китайським конкурентом BYD. Об’єднання другого та третього найбільших автовиробників Японії стане найсуттєвішою зміною у світовій автомобільній промисловості після злиття Fiat Chrysler Automobiles і Peugeot Société Anonyme у 2021 році для створення Stellantis у межах масштабної угоди вартістю понад 52 мільярди доларів.
До цих гігантів також може приєднатися менша компанія – Mitsubishi Motors, головним акціонером котрої є Nissan Motor: її керівництво планує винести фінальне рішення про це до кінця січня. Втім, CEO всіх трьох компаній вже почали перемовини та провели спільно пресконференцію в Токіо. За словами CEO Honda Тосіхіро Мібе, розвиток нових технологій, трендів та гравців дуже змінив сучасну автомобільну індустрію, тож японським виробникам необхідно реагувати належним чином. Мібе впевнений, що до 2030 року їм життєво необхідно організуватися та наростити сили, а інакше конкуренції не витримати. Завдяки потенційному злиттю Honda та Nissan планують збільшити загальний обсяг продажів до 30 трильйонів єн (191 мільярд доларів) та досягти операційного прибутку у розмірі понад 3 трильйони єн. Очікується, що перемовини будуть завершені до червня 2025 року, а холдинг буде створено до серпня 2026 року, коли акції обох компаній буде виведено з лістингу.
Honda Motor, ринкова капіталізація котрої в 4 рази перевищує показники Nissan Motor та становить 40 мільярдів доларів, матиме можливість призначити більшість членів правління майбутнього холдингу. Разом із Mitsubishi Motors їх спільний обсяг продажів на глобальному ринку може перевищити 8 мільйонів автомобілів. Honda та Nissan вже деякий час обговорюють шляхи зміцнення свого партнерства, включно з опцією злиття. У березні обидві компанії озвучували наміри про об’єднання зусиль в питаннях електрифікації та розробки програмного забезпечення, а в серпні до обговорень їхньої потенційної колаборації приєдналася й Mitsubishi Motors. Останнім часом всі компанії повідомляють про суттєве зниження рівня продажів, а Nissan взагалі був змушений прийняти рішення про скорочення штату та обсягів виробництва – переважно через втрату позицій на найбільшому світовому авторинку – в Китаї.
Варто зазначити, що ці перемовини відбуваються не лише на японській арені, отже найбільшим акціонером Nissan є французька компанія Renault (17% акцій напряму та 18,7% через траст). Водночас Nissan є інвестором дочірньої компанії Ampere, яка має дозволити Renault випускати конкурентоспроможні електромобілі. Згідно з деякими джерелами, Renault відкрита до дискусій та не проти такого партнерства між Honda та Nissan. Початок перемовин вже вплинув на акції їхніх сторін: цінні папери Renault втратили 1,2% вартості, тоді як акції Nissan та Honda подорожчали на 1,2% та 3,8% відповідно.
Джерело фото: REUTERS/Kim Kyung-Hoon